Rekenen oefenen

Waar liggen de getallen ongeveer op de getallenlijn tm 100.000

Kinderen leren hoe ze getallen moeten verbinden op de getallenlijn. In dit artikel staat de getallenlijn tot en met 100.000 centraal.
 

Voorbeeld






Waar liggen de getallen ongeveer op deze getallenlijn?

 

 
Stappenplan
1
Bekijk de getallenlijn goed
 

Bekijk eerst de getallenlijn. Wat zie je allemaal en wat weet je al? Je kunt zien dat dit een getallenlijn is tot en met 100.000. Ook zie je dat deze getallenlijn is verdeeld in 5 stukjes. Er staan verder geen getallen bij deze getallenlijn.

2
Bepaal de belangrijke getallen op de getallenlijn
 

 

 


De getallenlijn is verdeeld in 5 stukjes. 100.000 : 5 = 20.000. Bij het eerste streepje komt dus het getal 20.000 te staan. Bij het tweede streepje komt 40.000 enzovoort. Je hebt nu de getallen bepaald die bij de streepjes horen.

3
Bepaal hoeveel er tussen de ingevulde getallen zit
 

 


Wanneer je bepaalt hoeveel er tussen de ingevulde getallen zit, weet je nog meer getallen van de getallenlijn. Zo kun je nog makkelijker de getallen verbinden. Tussen de getallen 0 en 20.000 ligt het getal 10.000. Tussen 20.000 en 40.000 ligt 30.000 enz.

4
Verbind de getallen op de getallenlijn
 

 


Verbind nu de getallen op de getallenlijn. Verbind eerst de getallen die dicht bij de getallen liggen die je al weet. Verbind daarna de andere getallen. Je hoeft niet de exacte plaats te weten. Je moet ze ongeveer bepalen.

 

Getallen verbinden op de getallenlijn tot en met 100.000
  • Kinderen leren hoe ze getallen moeten verbinden op de getallenlijn. 
  • Als je getallen op de getallenlijn moet verbinden, moet je goed kijken naar de getallen op de kaartjes en naar de getallen op de getallenlijn die je wel weet. 
  • Bepaal eerst de getallen die bij de streepjes horen.
  • Bepaal daarna hoeveel er tussen de ingevulde getallen zit. 
  • Je kunt de overige getallen nu ook invullen.
  • Je hoeft niet precies de juiste plaats te weten. Je moet het ongeveer bepalen.

 

Online oefenen met dit onderwerp

5
 
5
3
 
3
3
 
3