Rekenen

Vingerbeelden tm 10 herkennen

Jonge kinderen koppelen hoeveelheden aan elkaar. Dit doen ze vaak door te tellen met hun vingers. Door de vingerbeelden vlug te kunnen koppelen aan de bijbehorende getallen, ontwikkelen ze het getalbegrip. Dit is een belangrijke voorwaarde voor het rekenonderwijs.
 

Voorbeeld

getalbegrip, koppelen van hoeveelheden, vingerbeelden herkennen, rekenen,groep 2

Tim is aan het voetballen met zijn vriendjes. Ze mogen allemaal acht keer schieten op doel. Tim houdt op zijn vingers bij hoe vaak iedereen schiet. 
 

Vingerbeelden, hoeveelheid, koppelen, acht


Tim weet dat één hand vijf vingers heeft. Als hij tot acht wil tellen, moet hij nog drie vingers van de andere hand opsteken. 


Vingerbeelden t/m 10 herkennen

Vingerbeelden, hoeveelheid, koppelen, een                  Vingerbeelden, hoeveelheid, koppelen, twee

Vingerbeelden, hoeveelheid, koppelen, drie                  Vingerbeelden, hoeveelheid, koppelen, vier

Vingerbeelden, hoeveelheid, koppelen, vijf                  Vingerbeelden, hoeveelheid, koppelen, zes
Vingerbeelden, hoeveelheid, koppelen, zeven     Vingerbeelden, hoeveelheid, koppelen, acht
Vingerbeelden, hoeveelheid, koppelen, negen    Vingerbeelden, hoeveelheid, koppelen, tien


Tip! Print de kaartjes van de getallen en de vingerbeelden uit. Schud ze door elkaar en zoek het juiste getal bij het juiste vingerbeeld.